Akcje

W Szkole Podstawowej nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu przez cały rok szkolny podejmujemy różne działania na rzecz promocji zdrowego stylu życia.

Dzień II śniadania w szkole

Uczeń szkoły podstawowej spędza w szkole średnio więcej niż 5 godzin dziennie. Czas powrotu do domu wydłużają dojazd, pobyt w świetlicy czy dodatkowe zajęcia, dlatego dziecko w wieku szkolnym przynajmniej jeden posiłek musi spożyć w szkole.

Każdy uczeń powinien zatem przed wyjściem z domu spakować do plecaka dodatkowy posiłek – drugie śniadanie. Powinno być pożywne, a jednocześnie estetyczne i łatwe do zabrania na wynos.

Posiłek ten powinien zostać zjedzony maksymalnie po upływie 4 godzin od pierwszego śniadania. Będzie to cenna i potrzebna dawka energii i składników odżywczych po intensywnej pracy umysłowej i wysokiej aktywności fizycznej, która przywróci dziecku siły i poprawi sprawność intelektualną. Pamiętajmy, że nawet najobfitsze śniadanie spożyte w domu nie zaspokoi zapotrzebowania dziecka na podstawowe składniki odżywcze przez cały czas spędzony przez nie w szkole.

Tymczasem pojawiający się głód może powodować zmniejszenie koncentracji, osłabienie aktywności umysłowej, spadek aktywności fizycznej czy rozdrażnienie. Dziecko może częściej sięgać po słodycze i spożywać posiłki zbyt obfite. Efektem tego będzie dostarczanie organizmowi nadmiernej ilości kalorii, cukru i tłuszczu, które sprzyjają nadwadze i otyłości.

Aby zaspokoić potrzeby młodego organizmu, drugie śniadanie powinno zawierać:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe, np. chleb żytni, orkiszowy, graham, makarony razowe, ryż brązowy, różnego rodzaju kasze (jaglana, kuskus razowy, pęczak itp.), płatki owsiane, jęczmienne, żytnie;
  • warzywa i/lub owoce – świeże, sezonowe lub/i suszone niedosładzane i niesiarkowane;
  • produkty białkowe – np. ser twarogowy półtłusty, serek twarogowy ziarnisty, jogurt naturalny 2% tłuszczu, jajka, nasiona roślin strączkowych (soczewicę, ciecierzycę, fasolę, groch itp.), opcjonalnie: chude mięsa pieczone/duszone;
  • dobre tłuszcze – np. olej rzepakowy, nasiona słonecznika, dyni, sezamu, orzechy, migdały, masło min. 82% tłuszczu mlecznego w ograniczonej ilości.

Wzorcowe drugie śniadanie powinno składać się z trzech elementów z wykorzystaniem wyżej wymienionych składników:

  1. kanapek lub sałatki warzywnej/owocowej albo kaszy z owocami/warzywami itp.,
  2. warzyw i/lub owoców pokrojonych w cząstki bądź słupki,
  3. napoju – wody lub herbaty z suszonych owoców bądź świeżo wyciskanych soków owocowych, warzywnych, owocowo-warzywnych.

Drugie śniadanie nie musi być pracochłonne w przygotowaniu i trudne do zabrania na wynos. Dzień wcześniej, wieczorem, można przygotować potrzebne składniki. Natomiast do zapakowania drugiego śniadania idealnie sprawdzą się śniadaniówki i plastikowe pojemniczki.

Propozycje dań na drugie śniadanie do szkoły:

  • kasza jaglana z owocami, jogurtem naturalnymi i migdałami, marchewka do chrupania, woda mineralna,
  • naleśnik pełnoziarnisty z twarogiem i warzywami, nektarynka, woda mineralna,
  • sałatka owocowa z otrębami, jogurtem naturalnym i pestkami dyni, papryka czerwona do chrupania, woda mineralna,
  • kanapki pełnoziarniste z pastą z ciecierzycy i warzywami, pomidorki koktajlowe, jabłko, kefir naturalny do picia.

(na podstawie: http://dziecisawazne.pl/obowiazkowy-posilek-ucznia-drugie-sniadanie-plecaka/)

Talerz pełen zdrowia, czyli zasady prawidłowego żywienia.

  1. Jedzmy zgodnie z zaleceniami talerza zdrowego odżywiania:
    • Postawmy na świeże, kolorowe warzywa i owoce
    • Wybierajmy pełnoziarniste zboża. Pamiętajmy o urozmaiceniu – popularny makaron lub ryż zamieniajmy na różnego rodzaju kasze.
    • Źródłami białka uczyńmy ryby, chudy drób, orzechy i warzywa strączkowe.
    • Używajmy olejów roślinnych, zwłaszcza rzepakowego, lnianego i oliwy z oliwek.
    • Zapomnijmy o słodkich napojach – do picia wybierajmy wodę.
  2. Zrezygnujmy z żywności wysokoprzetworzonej, dań typu fast-food, słodyczy i tłustych, słonych przekąsek.
  3. Nie przejadajmy się.
  4. W miarę możliwości jedzmy o stałych porach, w równych odstępach czasu.
  5. Wygospodarujmy trochę czasu na spokojny posiłek. Pamiętajmy o odpowiednim sposobie przygotowania potraw – gotowaniu, pieczeniu i duszeniu w minimalnej ilości tłuszczu.

(na podstawie: http://blog.jedzenarium.pl/talerz-pelen-zdrowia-czyli-zasady-prawidlowego-zywienia/)

Święto Drzewa

Szkoła Podstawowa nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Przemyślu po raz siódmy przystąpiła w październiku 2014 r. do kolejnej, w tym roku XII edycji programu edukacyjno- ekologicznego pt. „Święto drzewa”, który poświęcony jest sadzeniu i ochronie drzew oraz popularyzacji znaczenia drzew w biosferze. Do akcji przystąpiły dzieci z klas młodszych oraz uczniowie klas IV – VI pod opieką nauczycieli przyrody.

„Święto Drzewa” jest programem edukacji ekologicznej Klubu Gaja realizowanym od 2003 roku. Jest to ogólnopolska i międzynarodowa akcja sadzenia drzew co roku 10 października oraz towarzyszący jej program edukacji dla rozwoju zrównoważonego i podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska oraz zainspirowanie uczestników do podjęcia lokalnych działań dotyczących sadzenia i ochrony drzew w celu zmniejszenia skutków zmian klimatu na Ziemi. Opiera się on na lokalnej aktywności, w szczególności młodzieży, przy udziale przedstawicieli różnych instytucji, lokalnych społeczności, samorządów, biznesu i organizacji pozarządowych. Celem programu jest edukacja dla rozwoju zrównoważonego i podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatu na Ziemi.

„Rozkręcamy rehabilitację”

Od 3 lat bierzemy udział w akcji "Rozkręcamy rehabilitację”. Akcja nad którą patronat objął Poseł Piotr Tomański ma na celu zbieranie plastikowych nakrętek w szkołach powiatu przemyskiego. Nakrętki te następnie zostaną oddane do skupu, a pieniądze uzyskane z ich sprzedaży posłużą na rehabilitację i pomoc dzieciom chorym i niepełnosprawnym.

Happening „Zamieniamy makulaturę, szkło, plastiki i elektrośmieci na witaminy dla młodzieży i dzieci”

W dniu 21 marca 2014 r. uczniowie klasy 3b, 4a, 4c i 6a wraz z wychowawcami wzięli udział w kolejnej edycji happeningu „Zamieniamy makulaturę, szkło, plastiki i elektrośmieci na witaminy dla młodzieży i dzieci” zorganizowanego przez Przemyskie Centrum Wolontariatu – sekcję Towarzystwa Przyjaciół Przemyśla i Regionu, pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Przemyśla i Posła na Sejm RP - Piotra Tomańskiego. Na Rynek dzieci przyniosły ze sobą plastikowe butelki, makulaturę i drobne elektrośmieci, które wymieniono na jabłka. Za przyniesione baterie otrzymały cukierki. W trakcie imprezy uczniowie wzięli aktywny udział w pokazie I pomocy. Każdy chętny mógł przećwiczyć na manekinie sztuczne oddychanie pod czujnym okiem specjalisty. Dzieci uczestniczyły też w konkursie plastycznym zorganizowanym przez PSSE w Przemyślu. Na koniec oglądały konkurs na najpiękniejszą Marzannę i pokaz mody ekologicznej. Takie powitanie wiosny bardzo spodobało się, więc już niecierpliwie oczekujemy następnej takiej imprezy ekologicznej, w której chętnie weźmiemy udział.

Dzień Ziemi

Co roku w naszej szkole organizujemy obchody Dnia Ziemi. W tym roku szkolnym uczniowie klas czwartych wzięli udział w konkursie "Segregujemy odpady". Na lekcjach zajęć komputerowych wszyscy uczniowie oglądali prezentację multimedialną.

Zbiórka zużytych baterii

Nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Programu zbiórki baterii organizowanej przez REBA Organizację Odzysku S.A. Nasze działanie ma zachęcić uczniów do troski o środowisko naturalne najbliższej okolicy.

Zbiórka makulatury

W naszej szkole przez cały rok zbieramy makulaturę. W ten sposób uczymy dzieci segregacji odpadów. Na lekcjach przyrody uczniowie uczą się zasad segregowania odpadów.

Zbiórka elektrośmieci i zużytych tonerów

W trosce o środowisko naturalne prowadzimy też zbiórkę elektrośmieci i zużytych tonerów. Nasi uczniowie wiedzą, że w ten sposób pomagają chronić swoją planetę.